onsdag 4 februari 2009

Dag 28 - Vad sägs om detta väder?


Tema nummer 153.
En rykande färsk bild från min promenad i förmiddags. Klockan var 9.43 och termometern ute visade +29 grader. Strålande sol och svaga vindar. Men hög luftfuktighet efter de senaste dagarnas regn- och åskväder.
Varningen för Dengue som finns på annonstavlan ovanför termometern är befogad.
Denguefeber är en sjukdom som sprids via myggor och visar sig som en influensaliknande sjukdom som i vissa fall kan vara dödlig.
Någon specifik behandling eller vaccin mot Dengue finns inte ännu. Dödsfall förekommer även här i Belo Horizonte.
Så staten gör allt för att vi innevånare ska tänka oss för så att vi inte låter vatten stå öppet i något kärl där mygglarver kan kläckas.
Läs här och här om du vill veta mera om Dengue.

7 kommentarer:

Rajson sa...

Tänk att det alltid finns en baksida med allt.
Idag hade jag gärna bytt en dag med dig nu när det är så råkallt här hemma.Har inte tagit mig ut, men funderar pallta på mig ordentligt nu när det är mörkt.Måste försöka underhålla träningen jag fick i Alperna.
Men nu längtar jag så otroligt efter våren.Såg faktiskt ett par små frusna vinter gäck knoppar i rabatten, så det finns hopp!
Ha det gott!

Veronica sa...

ÅÅ, där skulle jag ha varit idag!!
Har haft "hurven" hela dagen!
=)

Kerstin sa...

Är det inte svårt att som nordbo komma ihåg såna saker som ska skydda en från smittsamma sjukdomar? Vi häruppe lever ju lite grann som i en "skyddad verkstad". Vi kan äta och dricka vad vi vill. Och vi kan definitivt lämna ett vattenkärl öppet.
Fotot var fint och det är lite svårt att minnas hur det är när det är 29 grader varmt. Här ute vräker snön ner. Minus 3 grader. :)
Ha det gott.

Ulrica sa...

Första bara myste vi (högläsning för familjen) sen blev det lite läskigt... Dengue-febern lät ju inte så rolig.

Anonym sa...

Jag skulle inte ha något emot att det var lite varmare här. Men den där Dengue-febern låter inget roligt alls.

Underbar bild med en otroligt vacker grönska. Här är det mestadels grått och trist, bortsett från att snön vräkte ner mer eller mindre hela dagen. Fast idag ska det väl vara tö väder och allt försvinner i en sörja!

akson

annette sa...

Oj vad Du hunnit med mycker under min "svacka", skulle gärna byta ut dagens gråa väder med snöblask mot Ditt väder, den där febern låter inget vidare, gäller att vara noga förstår jag efter att ha läst lite mer på Dina länkar.

Kramen //annette

annette sa...

Glömde ju kommentera bilden;) Underbar med en sådan skön grönska, som nästan går att ta på!

Kramen //annette