onsdag 14 oktober 2009

Dag 269 - Hattar


Trattkantarellens hatt är tunn står det i min svampbok. Jag var tvungen att slå upp och läsa om de verkligen räknas som hattar men tydligen så är det så.
I år finns massor av trattkantareller i skogarna här hos oss. Oftast förväller jag dem och fryser ner portioner för att plocka upp och njuta av under vintern.
Ibland brukar jag koka en soppa av dem efter ett recept som jag hittat i "Annas mat" av Anna Bergenström:

1 liter färska eller 1 dl torkade trattkantareller
2 finhackade schalottenlökar eller 1 gul lök
3-4 msk smör
3-4 msk vetemjöl
1,2 liter vatten
2 buljongtärningar eller fond
2 dl crème fraiche (ej lätt)
knappt 1 msk tomatpuré
salt, peppar
ca 1 msk pressad citron eller madeira
finskuren gräslök

Fräs svamp och lök i smör ca 10 minuter. Dofta över vetemjölet och häll på ett par dl av vattnet så att mjölet löser sig.
Fyll på med resten. Smula ner buljongtärningarna.
Koka soppan på ganska svag värme i ca 20 minuter. Vispa ner creme fraiche och tomatpuré.
Smaksätt med salt, peppar, citron eller madeira.
Strö över finhackad gräslök.


Tema nummer 144 - hattar

3 kommentarer:

annette sa...

Underbart val på temat hattar, även urläcker bild.
Den soppan Du ger recept på har jag gjort några ggr tycker Anna Bergström har mkt bra och goda recept.
Har "snott" Din idé på temat "timmar,dagar,månader och år" men vänt lite på den på
Hoppas Du inte tar illa upp.
Kram //annette

Nässelblom och choklad sa...

Perfekta hattar och en bild som lockar till svamppromenad. Fint varmt ljus. Det är väldigt gott med soppa på trattisar. Min pappa brukar bjuda på en väldigt god sådan när han varit ute i skogen. Mums!

Olga T sa...

Gott! Vacker bild på de små trattisarna:)