onsdag 15 april 2009

Dag 96 - I min omgivning


Vi är så lyckligt lottade i vårt kvarter att vi i varje gathörn har en restaurang...eller bar med matservering kanske man ska säga. På bilden här ovan är det en av dem, "Bar do Lopez".
Här dricker man öl, färskpressad juice eller Caipirinha och äter "Tira-Gosto",dvs. alla möjliga sorters småplock till drycken. Det kan vara grillade små bitar av kött, korv, kycklinghjärtan, ost och lök. Friterad maniok, pommes frites och kanske någon sås till. Man beställer in olika sorter och äter med tandpetare direkt från faten. Mycket enkelt och gott!
Men det finns också hela rätter att beställa, både dagtid och på kvällarna. Dagens rätt idag var ris med bönor, potatismos, sallad och en köttbit, File Parmegiania. Kostnad: 11:90 Real som motsvarar ca 42 SEK. Då är portionerna så stora att man kan dela den på två normalhungriga. Och det är ingen som tittar snett på en för det, tvärtom brukar servitörerna säga till att det är en stor portion lagom för två.
Ris med bönor är en basrätt som man äter dagligen ungefär som vår potatis. Potatis har man mera som ett tillbehör.
På kvällstid är det oftast helt fullsatt. Man placerar ut nya bord och stolar på trottaren i takt med att gästerna anländer. Bara under riktigt regniga, kalla kvällar kan det var tyst och lugnt.
Tema nummer 157 - I min omgivning

11 kommentarer:

Della sa...

NU blev jag lite sugen på att inte vara här där det bara finns en Pizzeria Victoria i närheten...

annette sa...

Tror Du jag blir avundssjuk nu? Neeej inte ett dugg;)
Så fin bild som jag tycker speglar lite av enkelheten i maten Du beskriver, jättekul att Du berättar om Din vardag, och om det vore jag som bodde där skulle det nog aldrig lagas mat hemma mer än vid speciella tillfällen,just det Du besriver med plockmat är något som tilltalar mej, här finns ju lite Tapas på en del restauranger men inte alls det utbudet Du beskriver, priserna låter ju väldigt billigt men det kanske är mkt pengar för en vanlig Brasilianare?
Mkt trevligt inlägg på det temat!
Ha en forsatt bra kväll!
annette

Chesney sa...

Love the bright colors of the building and the "street" scene! You have made me hungry thinking about all this yummy food!!

Kerstin sa...

Vilken fin bild. Härligt att ha så nära till restaurangen och vad roligt att de "bygger ut" restaurangen i takt med besökarna. :)
Ha det gott.

Maria Thorbjörnsson sa...

Tips och Trix

Nu behöver jag hjälp från er allihop-Jag har öppnat upp min blogg
Maria i Sennan
Min tanke är att samla upp Fix och Trix-Länkar till bra information om hur man kan förändra sin mall-förstora-förminska-Bildhanteringsprogram som finns tillgängliga på nätet och är gratis-Roliga länkar till animationer-giffar-clipart mm.
Ja allt vad ni kan ha och vill dela med er av..............
Gör ett inlägg på din blogg med länk till sidan du vill dela med dig-skriv en kommentar hos mig så hämtar jag hem länken och lägger in den på Maria i Sennan
Det är lika roligt att ge som att få............
...Maria...

Maria Thorbjörnsson sa...

Tack snälla du för svar-nu ska jag ta hem sidorna o lägga ut länkar samt till din sida..Ha det..Maria..

annalarssonphotography sa...

Du har en härlig omgivning du! :)

Lyxigt att få komma in här från Sverige och drömma sig bort till dina trakter genom dina bilder.

Tusen tack för mejlet!
Jag ska göra ett försök under helgen :)

Ha det gott!
Kram Anna

Anonym sa...

This looks like a very peaceful place to have lunch.

Charlotta sa...

Fin bild och härligt motiv. Snygg inramning med träden runt restaurangen.

Ulrica sa...

Vilken schysst omgivning. Så skulle jag också kunna bo... men jag tror kanske jag väntar tills barnen är stora.

Maria Berg sa...

21 kr för lunch då - tänk om det vore så väl här hemma också. Skönt att få drömma sig bort en stund med din blogg.

/MB