lördag 28 februari 2009

Dag 51 - Växel


Jag hade jättesvårt med mynten här i Brasilien i början. Varje gång jag handlade tog jag en sedel. Till slut var plånboken så tung så att jag blev tvungen att lära mig skillnaden.
Det finns 5 centavos i både silver och koppar, båda lika stora. Samma ska gäller för 10-centavosmynten. Så det är ju lite förvirrande.
Sen har vi också 25 och 50 centavos och 1 Real. 1 Real finns också som sedel.
Får man en sedel som är lite trasig så kan affären vägra ta emot den. Det har hänt mig ett par gånger. Antingen går man till banken och växlar in den eller försöker handla med hos någon annan. För mig som inte är så slängd i portugisiska så blev det alternativ nummer två.
Tema nummer 77

12 kommentarer:

Kerstin sa...

Så snygg bilden är. Men vad svårt det verkar vara med mynten. Jag är glad att det är lättare här hemma. ;)
Ha en fin lördag.

Maria Berg sa...

Hur mycket är pengarna värda?
Har sett någon annan också foto pengar/växel och både där och här tycker jag om att man får med spegling.

Själv fotade jag min 3- åring som växlar i bilen, men bilden ligger nog inte ute ännu.

Hur länge har du bott utomlands?

MB

annette sa...

Skulle jag inte klara;) Tycker jag beter mej likadant här dom gånger jag betalar kontant, mynten ligger kvar och sedlarna används, mest för att inte irritera kunder bakom tror jag....
Väldigt snygg bild på mynten, effektfullt med både silver och koppar och så speglingen som ger lite extra, tycker oxå mynten ser så snygga ut i sig, lite rejäla på något sätt....
Ha en skön lördag!

Kram //annette

Chesney sa...

You are good! Love everything about it from the slightly blurred coins right down to the reflections! Very nice!

Della sa...

Snygg bild. Det kan vara rätt krångligt innan man lär sig se skillnaden snabbt både mellan de olika sedlarna och mynten. Känner igen det där med att plånboken blir tyngre och tyngre. Och det är inte för att man blir rikare och rikare...tyvärr.

Ninni sa...

Tack för kommentarerna!
Glömde skriva att 1 Real är ca 3,70 SEK.

Rajson sa...

Spännande bild av det enkla!
Äntligen en vårlik dag här hemma!

annette sa...

Min skuggiga byggnad är ett Hamnmagsin i Vadstena som är byggt i mitten 1800-talet, idag inrymmer den bl.a lite småbutiker lever ju fortfarande på den dagens bilder;)

Ha det bra!

annette

Pumita sa...

Hur är det med mynt hos er - i många sydamerikanska länder är det alltid brist på småpengar så det gäller att hålla hårt i sina mynt. Rätt som det är säger de i affären att de inte har växel. Och så muttrar de när man betalar med en sedel. Det blir en sport till slut att försöka skaffa sig så mycket mynt som möjligt.

Veronica sa...

Znyggt Ninni!!! Det här gillar jag skarpt. Har liknande bilder och det är ju så roligt att fota så här!!
=)

thebromanders sa...

Otroligt fina bilder!!

Anonym sa...

Perfect. I like that you chose the less conventional side view of the coins.