söndag 29 november 2009

Dag 308 - Släktklenod


Släktklenod...njae det kanske är att ta i. Men den virkade filten är åtminstone ett minne från min mormor Kerstin och morfar Nils. Jag kan fortfarande minnas hur fin jag tyckte den var när jag såg den första gången som barn. Jag kanske var 8-10 år då.
När jag sen fick ett eget hem så fick jag den av min mormor och har haft den framme till och från sedan dess.
Såna här saker bedöms efter en helt egen värdeskala. Man bortser från att färgerna är ganska hemska och att garnet är lite gammalt och hårt.
Tema nummer 146 - Släktklenod

4 kommentarer:

Susanne sa...

Vad fint! Förstår att du beundrade det redan som liten.

Jag fick också ett liknande handarbete av min mormor: ett naturfärgat överkast för dubbelsäng. Mycket vackert men numera har jag ingen dubbelsäng att lägga det på så det ligger i en kista.

annette sa...

Det är ju mer en känsla av att ha något kvar från människor som betytt mkt för oss som är värdet i en sådan här sak.
Saknar tryvärr själv sådana minnen från min egen släkt.

annette

Nässelblom och choklad sa...

Så fint du berättar, visst är det så med betydelsefulla saker. De har en annan värdeskala. Men vet du att du fotograferat så vackert, pläden blir verkligen attraktiv och skulle kunna vara ett inslag i ett inredningsreportage. Supersnyggt!

Olga T sa...

Den känslan förstår jag precis. Barn gillar färger och den här filten är tilltalande.Tänk vilken gó mormor som gav den till dej också. Ett mycket vackert minne!