onsdag 13 maj 2009

Dag 128 - Importerad


Mmmmm...direktimporterat bröd från Finland. Varras Leipä...torkat rågbröd...
Om ni visste så uppskattat det är att få en sån present när det kommer besökare.
Vårt egetimporterade hårda spisbröd är slut och här finns inget som liknar hårt bröd att köpa.
Vi har ett bageri i närheten som säljer gott italienskt bröd som inte är så sött. Annars är det mesta brödet mjukt, vitt och ofta väldigt sött i vår smak. Ungefär som vetebröd hemma.
Jag tror att brasilianare i allmänhet älskar söta saker.
En riktig delikatess blir frukostmackan med en bit av den färska Minasosten på eller kanske lite mosad avocado med lite salt på toppen.
Osten påminner väldigt mycket om den färska ost man kan köpa ibland hemma i Sverige, åtminstone i Hälsingland, i gårdsbutiker.
Lite "knastrig", mjuk och lite smaklös. Men otroligt god.
Tema nummer 156 - Importerad, Imported

7 kommentarer:

annette sa...

Ja, tänk att det som vi betraktar som vardagligt här i Sverige kan vara så eftertrktat när vi befinner oss långt hemifrån under en lång period, förstår Din längtan efter riktigt bröd att sätta tänderna i, uppskattat då med presenter från gäster, men snart kommer Du ju hem och får mumsa i Dej massor;)
Din bild fick mej att gå och ta en knäcke innan jag kommenterade, såg så gott ut, även en knäcke med god ost ser vacker ut när Du fotograferat.
Hoppas Du har en bit kvar till frukosten imorgon!

Ha det så bra!

Kram //annette

Chesney sa...

A post with my favorites, I could eat any type of bread (and never quit LOL)

Peter Olofsson sa...

Avlastar hjärnan lite med att som vanligt titta in på din fina blogg, sitter idag och bloggar på min Patient och smärtblogg Jernsaxen, har fått mail ifrån en del att de gärna vill ha besök ifrån mig på sina bloggar men inte förknippas på med Jernsaxen sidan, jag respekterar det, men förstår inte det riktigt, sjukdom och död är ju en uppenbar sak i livet. Fina livsbejakande bilder som dina gjorde mig "nästan" frisk när jag var svårt sjuk i borellia i två år, bilderna närde drömmar om att bli frisk och kunna ut och resa och se världen. Likaså för min Fru och fina foton gjorde faktiskt att vi med mycket möda tog hos till Frankrike och Medelhavet och djäklar i min lilla låda om vi inte ska ta oss till brasilen någon gång också(ler)
Stor kram ifrån Oumberlige Peter som idag bloggar ifrån Jernsaxen!
PS: Nu ska jag dessutom gå och ta mig en Fazer rågkuse, Lilla Frun med sitt finska påbrå som infört det i huset!
Ha det gott och var rädd om dig på alla sett!

annalarssonphotography sa...

Jag förstår att det är bröd står högt i kurs!
Jag minns det själv från tiden i London.
Men jag har även bott i Fazers brödets hemland.. och då kunde jag till slut nästan döda för att slippa det där brödet.
Ana mun kaike käiste!
Och som alla vet.. betyder ju det, ge mig kraft att stå ut! ;)

Ha en fin dag!
Kram Anna

Rajson sa...

Du kan tro att jag är uppvuxen med detta bröd!
Minns fortvarande när mormor bakade liknande i ugnen någon gång i månaden.Färsk bröd var lyx!Man kan tro att jag är född på 1800 talet men det var rätt fattigt där jag kommer ifrån!
Fördelen är att jag fortvarande har förmågan att uppskatta det lilla!

Nässelblom och choklad sa...

Så gott det ser ut! Jag äter väldigt lite mjukt bröd, men skulle bli tokig att vara utan knäckebröd en längre period. Några veckor spelar ingen roll, men skulle jag bo utomlands länge då skulle jag sakna det.

Maria Berg sa...

ja, det blir verkligen importerat, lila blommor och dessa härliga kvastar, jag tittar och njuter och du har perfekta kort till alla tema. Du gör det här bra! Är det något tema du tycker är svårt?

/MB