söndag 2 augusti 2009

Dag 203 - Slappna av


En stunds vila mitt i stan. Visst ser han avslappnad ut.
Jag bestämde mig för att bli tuffare att fotografera okända människor på stan och det här är ett resultat av det. Fast det här var ju inte så stor utmaning eftersom han blundar och knappast märker av mig.
Men det går ofta väldigt bra. Man kan låtsas att man håller på fixar med kameran och testar olika motiv och inställningar.
Om man dessutom låter bli att titta på den man fotat och istället tittar på något bakom eller vid sidan av så inbillar jag mig att folk inte tror att man fotar just dem.
Ingen har hittills blivit irriterad eller reagerat på något annat sätt än med glädje.
Men det är Brasilien det:)
Jag har ännu inte provat det i Sverige.
Tema nummer 257 - Slappna av

6 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Mer avslappnat än så där blir det nog inte :o)

Jag gillar såna här bilder och måste bli lite modigare jag också...

annette sa...

Ja, det är i Brasilien som man kan fånga en sådan här underbar bild på en man som ser så skönt avlappnad ut.Dina tips skall jag tänka på, men jag blev faktiskt påhoppad en söndagsmorgon när jag fotade i stan, min tanke var inte att fota personen utan ett hus, sedan råkade han komma och gå framför precis när jag knäppte, rusade direkt fram och undrade varför jag fotade honom, förklarade hur det var och sa att jag inte noterat i ögonvrån att han kom. Raderade kortet så han såg det, fast å andra sidan kunde han ju väntat tills jag knäppt;)
För mej är det bra att ha Dej som ligger ganska så nära på 365, det manar på mej att hålla takten;)

Ha en underbar söndag!

Kram //annette

Ulla sa...

Det är ju sådana här bilder på människor som är så fint! Naturligt och avslappnat och personen knappt medveten om att man fotograferar. Då blir det bra bilder. Inget uppstyltat.
Men jag skulle nog inte själv våga fotografera en "främmande" människa på stan, så där rakt upp och ner bara.....Och själv hatar jag att bli fotograferad! :)
Kram Ulla

Kerstin sa...

Det här är ju en helt fantastisk bild. När folk inte vet om att de blir fotade är de mer avslappnade och det kan man definitivt säga att den här mannen är. Kommer du att våga fota främlingar i Sverige?
Må så gott, Ninni.
Kram

Olga T sa...

Mycket härligt foto och passande till titeln!!

Chesney sa...

Love this portrait - so natural and peaceful looking!