torsdag 28 maj 2009

Dag 144 - Patriotisk


Sedan jag flyttade utomlands har jag blivit väldigt mycket mera patriotisk.
Vi har inte flyttat från Sverige för att vi inte trivs utan för att vi ville uppleva hur det är att bo i ett annat land en period i livet.
Jag har blivit oerhört fosterländsk i den meningen att jag är väldigt stolt och glad över att vara svensk.
Jag blir glad när jag ser svenska varor eller hör svensk musik här. Många människor som hör att vi kommer från Sverige kommenterar det ofta med att de beundrar vårt vackra land. Det är inte bara en artig fras utan ärligt menat.

Idag när jag skulle köpa några presenter och gick upp till vårt shoppingcentrum "Diamond Mall" så vad möts jag av i entrén?
Jo, en Volvo C30! Med världens största sidenrosett knuten runt magen. Där hittade jag ju tema nr 327 -Rosett. Så fram med kameran.
I bokhandelns skyltfönster hittade jag den andra delen av Stieg Larssons Milleniumtriologi, översatt till portugisiska. Den är alldeles nyutgiven här.
Och det är ett fåtal böcker av svenska författare som finns att köpa här i Belo Horizonte.
Så när jag kom hem och tittade i temalistan så insåg jag att tema nummer 227 - Patriotisk nog skulle vara det rätta idag.
För det är så jag känner mig...just nu!

9 kommentarer:

Ulrica sa...

Så snyggt. Och jag kan tänka mig att man blir lite extra patriotisk när man inte lever i den kultur man känner och förstår allra bäst.

Dagens rätt sa...

Där måste du haft tur som hittade två saker med svensk anknytning. De gånger jag varit i Brasilien (Jao Pessoa) har jag inte hittat något med svensk anknytning. Fast det är väl egentligen inte därför man åker utomlands. Fast kul ändå

Axel

Rajson sa...

Kan mycket väl tänka mig hur härligt patriotisk man kan bli så långt borta!Hoppas för Sveriges skull at de får sålt lite bilar.
Har många SAAB anställda som patienter, det är rätt deppigt. Men de är härdade här i regionen trots att just krisen har drabbat värst här i hela Sverige.
Gillar bildbehandlingen och att du visar med bakgrunden att bilden är från ett affärs centrum!
Sol och värme i sikte!

annalarssonphotography sa...

Klockrent på det här temat!
Och så snyggt fotat :)
Läckert med det svartvita och den röda rosetten.

Jag förstår du känner dig.
Det är först när man bott utomlands som jag tror att man verkligen uppskattar Sverige på rätt sätt :)

Och du.. varför ursäkta om min bild? ;)

Ha det gott!
Kram Anna

Chesney sa...

Cool patriotic image! Love that big red bow! You know, my birthday is coming up....LOL

Kerstin sa...

Åh, vilken fantastiskt bra tolkning både i text och bild. Jag kan tänka mig att man blir mer patriotisk när man bor och lever utomlands. Det här var jättebra. :)
Sv: Nej, jag har inte köpt ett macro än, jag fick låna ett. Men när skatteåterbäringen kommer blir det ett köp. ;)
Ha det gott.

Desiree sa...

Ja visst är det så att man blivit mycket mer patriotiskt och även stolt över sitt hemland sedan man flyttade utomlands. Svensk mat och svenska seder är otroligt mycket viktigare för en på ett nytt sätt. Vilken härlig och fin bild! Jag ler när jag ser den. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att få en sådan fin present som denna. :-)
Ha en toppenhelg.

Lotta 8`) sa...

Härlig bild, vilken tur att du hade kameran med dig :) Fin kompositon och färger/svartvitt.
Men visst är det så, att man blir mer svensk om man vistas utomlands. Vi har bott i Beligen i ett par år och jag tror inte IKEA har varit så viktig, som under den perionden :) Då hade vi ett par grannar som alltid tillbringade sin semester i värmland, de älskar våra skogar :) Ha det 8`)

Maria Berg sa...

Jag kan tänka mig att ma blir mer patriotisk efter hand, jag har bara varit utomland i tre månaders perorioder, men visst blev jag vmer svensk för varje dag som gick och jag var stolt att var svensk.

Önskar att vi också får tillfälle att bo utomlands en period.
Tycker om Museets stora fönster och den annorlunda landskapsbilden.

Den där bilden på golfboll genom rutan, jag köpte mig faktiskt en hjälm att bära när jag jobbad i den trädgården, där flög rätt många bollar...

/MB