torsdag 29 januari 2009

Dag 22 - Metall


Ibland får man ta till närmiljön för att hitta motiv till alla teman. Här är vår moccabryggare ståendes på gasspisen i köket och snart är kaffet färdigt. Ska bara värma lite mjölk i ett glas också...
Metall i spisen och i bryggaren. Tema nummer 182.
Hur gör ni andra som följer "365 Photo Challenge"? Bestämmer ni er för ett tema och tar kameran med ut och fotar. Eller tar ni en massa bilder och tittar när ni kommer hem vad som kan tänkas passa in i något tema?
Har ni en temalista med er ut?
Själv har jag nästan alltid kameran med när jag är ute i dagsljus, men jag har inte listan med. Men jag har jättesvårt att komma ihåg alla teman så ibland är det av en slump som det passar in med det jag fotat.

19 kommentarer:

Maria Berg sa...

Både och! Ibland bestämmer jag mig för ett tema som igår "Krita" fick med mig baren ut och så dom där stora kriterna man ritar på asfalt med. När jag kom in upptäckte jag att dom ritade en 8 och den så jag i tema listan på kvällen så då hade jag helt plötsligt tagit två tema.

Jag har sedan valt att presentera lite i taget då jag även har andra läsare till bloggen och då sparar jag dem i utkast och sedan presentera jag några då och då.
Vissa tema känns jätte svåra som Grunge, regering har du några idéer?

Metall på metall - tycker jag du fångat bra. Allt är metall på bilden utom den blå lågan men den "smäller" ju metall så och så är den metallbå så ALLT passar in till temat.

Chesney sa...

This took me a minute to figure out what it is - very cool idea - love the blue flame against the metal - nice!

Veronica sa...

Mmmm.... kaffe!!
Just nu så tar jag många innebilder pågrund av det tråkiga vädret, så det blir att plocka ett tema och komma på något roligt av det =)

Anonym sa...

Japp metall var det och nära också, det gillar jag ;-)

Anonym sa...

Väldigt läcker bild! Gillar den skarpt!
Du har fått fram metallstrukturen till max och så den blå gaslågan som pricken över i:et!

Angående val av tema. Visa teman sitter i huvudet men inte för att jag direkt letar efter dem. Fast vissa teman kommer jag att åka till särskilda platser till för att ta dem. Listan har jag funderat på att ha med men det har inte blivit så. Jag har en utskriven lista som jag stryker över efterhand som jag lagt upp ett tema.

Antar att det kommer att bli mera strukturerat fotograferande framåt hösten om det finns några teman som måste tass vid ett visst tillfälle. Återstår att se hur det blir!

akson

Della sa...

Bra metallbild.
Vi har ju pratat lite tidigare om det här, och jag gör ju som du - tar bilder och hoppas att någon/några ska passa ihop med något tema. Ibland kommer jag ihåg något tema och tar en bild som jag tänker kanske kan passa i på det. Den här metoden fungerar i alla fall i början så här när det fortfarande finns en del "allmänna" ämnen. Antagligen blir det mycket mer komplicerat att få det att fungera senare när bara dom man tycker känns lite svårare finns kvar.

Anne sa...

..härlig bild... man känner kaffedoften..=)

Susanne sa...

Den här typen av bryggare kände jag genast igen, liksom den blå lågan från gasspisen. Så man använder italiensk kaffekonst i Brasilien? Eller det är kanske bara du?

Jag har mest plockat bland foton jag plåtat och tyckt vara värda att publiceras. Har skummat igenom temalistan ett antal gånger och haft bildera i tankarna. Och så har det ibland blivit träff.

Här om dagen gick jag igenom listan mer ordentligt och försökte få ner några idéer vid varje tema. Har tänkt skriva ut den och ha med mig i fotoväskan för att vid behov titta på den. Men jag kanske ändrar mig. De nedskrivna idéerna fick mig i alla fall att inse att många av temana kan jag enkelt fotografera inomhus med stativ. Och det kan jag ju göra när som helst. Hade också tänkt försöka sortera temana i grupper efter idéerna, men vet inte om det är mödan värt.

Dahlarnas Fotoblogg sa...

Riktigt läckert foto på metall! Kul när man fångar detaljer av något. KRAM!

Lotta 8`) sa...

Snyggt foto och även ett gott :) Så mycket metall det kan bli =)
Tema och fotografering? Tja, är jag ledig kan jag nog tänka mig leta efter ett tema och fotografera det. När jag jobbar så blir tiden knapp och dessutom alldeles på tok för mörkt, då letar jag i album, tar en bild och tittar sedan på temalistan. Kanske skulle jag i helgen, ta dagens dato-tema nr, och leta foto av det? Det är ju det som gör det här temat extra roligt, man kan blanda och mixtra utifrån tid och humör. Ha det gott 8`)

Sarah sa...

Mmmm nu blir jag sugen på en kaffe latte! Fint fotat ;O)

Lilla huset på prärien sa...

VILKA bilder du tar människa!! De är fantastiskt vackra och välkomponerade! Det finns nog ingen som kan slå dig på fingrarna! Wow!

Nässelblom och choklad sa...

En sådan mockabryggare har jag också. Men just sådär med gaslågan blir den en exakt bild av mina somrar i Italien. Du har plåtat så snyggt, metallen, plattans galler och lågan - helt perfekt!

Ninni sa...

Tack för kommentarerna. Det får nog bli en lista med alla teman att ha i ryggsäcken så småningom. Det blir väl svårare att hitta motiv längre fram.
Susanne: Espressobryggarna är ganska vanliga och finns att köpa i närmaste livsmedelsbutik. Så vår är inköpt här annars hade vi nog tagit med en i packningen. Däremot är kaffet inte alls rostat som det är i Italien. Det är alls inte lika gott. Eller om det beror på vattnet, jag vet inte. Men man vänjer sig ju...Och tycker att kaffet i Sverige smakar himmelskt!

Kerstin sa...

Snyggt foto!
Ha en fin fredag.

Susanne sa...

Du borde väl kunna få tag på torkade, orostade kaffebönor, eller hur? Om du har tid och möjlighet så rosta dem över öppen eld i ett lågt eldfast fat (av keramik?) och mal själv i en kaffekvarn. Vi gjorde så när vi bodde i Nicaragua och det kaffet har jag aldrig smakat maken till. Mmmm! :)

Ulrica sa...

Läcker bild! Antingen så fotar jag bara och hoppas att något passar in -eller så har jag bestämt mig för ett tema och åker för att plåta bara det. Lite olika...

Anonym sa...

Superb image for the metal theme - its all metal except for the flame!

annette sa...

Så läcker bild, gillar detta med gaslågan ihop med metallen, ibland har jag ett tema i huvudet när jag går ut men oftast fotar jag lite bara för att "det" skall fotas och ibland passar en del saker in på något tema, jobbar ju hela dagarna så just nu är det helgerna som det får bli lite fotat i dagsljus.

Ha det bra!

annette