måndag 15 juni 2009

Dag 159 - Ogräs, eget tema


Har ni tänkt på att blomman på Kirskålen eller Kers är så fin. Tyvärr så har vi en del kirskål i vår trädgård. När vi flyttade hit för många år sedan så hade de tidigare ägarna inte brytt sig så mycket om trädgården utan låtit ogräset sprida sig.
I många år försökte jag utrota kirskålen genom att gräva upp alla rötter och det är så gott som omöjligt. Jag täckte de drabbade områdena med tidningar och plast. Nu har jag insett det omöjliga i att helt bli av med kersen. Nu försöker jag bara hålla den i schack.
Nu när vi kom hem så fanns det en hel del kirsblommor på väg att slå ut så nu blir det till att plocka in buketter med dem. De är jättefina tillsammans med pioner.
Här kan du läsa mera om Kirskål eller Kers
Eget tema - Ogräs, weeds

9 kommentarer:

Rajson sa...

Damen vi köpte huset av för 8 år sedan var medlem i stadens trädgårdsförening.Med andra ord, inte ett endaste kirskål så långt ögat når.
Men nu har jag allt fixat både det ena och det andra i ogräs väg, men inte denna dekorativa blomma.Man kan inte jaga livet för att ha en perfekt trädgård.Det får bli att ta bort det värsta som du skriver.
Hoppas det har slutat att regna hos er.Här har det varit en vacker men ack så kylig sommardag!

Chesney sa...

Weeds can be beautiful and this one definitely is - I'd keep it! :)

annalarssonphotography sa...

Mycket vacker bild!

Och jag kan inte se ogräset jag kan bara se skönheten på det viset du visar den :)

Underbart!

Sov gott
Kram Anna

Kerstin sa...

Den är verkligen vacker. Påminner lite om brudslöja. :)
Ha en fin tisdag.

annette sa...

Har Du möjligen haft lite uppehållsväder nu så Du kunnat rensa lite ogräs?
Visst är Kirskålen vacker som blomma,lite synd att den brer ut sig enormt,verkligen snygg bild Du fångat på "ogräset", så fint ljus i bilden.

Ha en bra dag!

Kram //annette

Olga T sa...

Denna blomma syns i min rabatt just nu också. Väldigt snygg på foto måste jag tyvärr erkänna för jag är inte god vän med kirskålen.

Ulla sa...

Hellre en lite rufsig trädgård där man hinner njuta än att jobba ihjäl sig med ogräsen. Kirskålen går inte att utrota :) Och visst är blommorna fina.
Om man har kirskål i gräsmattan så hjälper det att klippa regelbundet. Då orkar den inte fortsätta växa. Men i rabatterna blir det ju svårare.
Man kan visst äta den också, men tror inte det är så gott och ingen bra metod att utrota den på :)
Passar också på att önska dig en riktigt Glad Midsommar!
Hoppas vädret blir skapligt, men någon värme att tala om, blir det nog inte.
Må gott!

Anonym sa...

En vacker och skir blomma. Visste inte att det var kirskålens blomma. Inte undra på att det finns massor av denna på sina ställen.
Det är som du säger, detta ogräset är mer eller mindre omöjligt att utrota!!

Önskar Dig en skön svensk Midsommar!

Ulrica sa...

Tänk att så mycket ogräs är vackert.... då kan man undra om det verkligen är ogräs alls.