måndag 8 juni 2009

Dag 155 - Reflektion


"Reflektion är benämningen på när elektromagnetisk strålning, t ex ljus, studsar mot en yta.
Men också en synonym till eftertanke eller fundering.
Reflektion och reflexion borde vara synonymer men det finns en liten nyansskillnad i hur de olika stavningarna används.
Stavningen med x , som är den latinska, brukar användas i sammanhang där ordet flexion faktiskt betyder något. Exempelvis inom anatomi eller språkvetenskap.
Inom fysiken används stavningen med kt , liksom när reflektion används synonymt med ordet eftertanke."

Nog visste jag vad reflektion betyder men inte visste jag att det fanns en skillnad i betydelsen mellan de olika stavningarna. Jag har nog alltid stavat reflexion med x tror jag.
Kände du till det?
Tema nummer 255 - Reflektion

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Ja där ser man, jag har alltid stavat det med kt. :)
Bilden är hursomhelst vacker.
Ha en fin kväll.

annette sa...

Förutom en väldigt vacker bild på temat reflektion, så bjöd Du idag på en intressant lektion om ordet som sådant, den dubbla betydelsen hade jag klart för mej, men stavningen har jag inte tänkt på, ordet reflektion stavar jag nog alltid med kt, däremot stavar jag ordet reflex med x, hur dubbelbottnat är inte det?
Bilden var underbart vacker både en ursnygg reflektion och så fint glittrande vatten!
Ha en bra kväll!

Kram //annette

Rajson sa...

Intressant läsning, har nog inte reflekterat över detta.
Fotot får mig att tänka på när jag ska doppa mig, badkruka som jag är. En liten tå i först!Gillar att du inte har lgt övergången precis i mitten.
Ang tågluffningen så ska maken med så klart.Nu lär det bli så långt ifrån tågluffningen på 70-talet man kan tänka sig.Bokade just ett spännande hotell uppe på en klippa med havsutsikt söder om Genua.Fick tips om fem små bilfria byar längs kusten.Ser ljuvligt ut på nätet.Äntligen kan jag fotografera mer än blommor.Ser alla dessa hus som slingrar sig uppför bergskanterna, små hamnar, torg osv.Många minneskort med mkt GB!
Planerna värmer i kalla sommarkvällen!Hoppas du tar med dig värmen!Ha det gott!

Chesney sa...

Picture perfect - love the clarity!!

Klimakteriehäxan sa...

Fantastiskt vacker bild. Och så har jag funderat över x och kt mer än en gång, utan att göra slag i saken och ta reda på hur det förhåller sig. Tack för hjälpen!

Maria Thorbjörnsson sa...

Om det här hade jag inte den blekaste aning--inget ord man avänder så mycket(tror jag)men hur som haver bilden gav full rättvisa till temat--som jag snackar va--blir sån när regnet faller sakta ner här i Sennan--Kramen Maria

Maria Berg sa...

Nej inte innan jag läste detta. Jag stavade det nog på båda sätten, då jag brukar göra stavfel...
Tack för upplysningen.
/MB

Olga T sa...

Reflektion har jag stavat det, visste inte det du skrev. Gillar fotot!!

Ulrica sa...

Så fort det är vatten med på en bild blir jag lite lugnare i själen... tid för reflektion helt enkelt.

annalarssonphotography sa...

Tusen tack att du ändrade tillbaka till detta sätt att kommentera! :)

Ljuvlig reflektion!
Och som Ulrica säger.. vatten stillar själen. Även den gröna färgen.
Reflektionstid verkligen!

Skönt att vara på svensk mark?

Ha det gott!
Kram Anna