måndag 2 mars 2009

Dag 53 - Stad

Tema nummer 345 - Stad
Staden är Brasilia, Brasiliens huvudstad som vi besökte förra helgen. En fascinerande stad som byggdes på tre år i början av 1960-talet. Från början fanns här ingenting, bara skog och nu är det en stad med över 2 miljoner innevånare.
Staden är främst ett verk av tre personer, Lúcio Costa som stod för stadsplanen, arkitekten Oscar Niemayer som stod för de flesta offentliga byggnader och landskapsarkitekten Roberto Burle Marx.
Stadsplanen syns här nedan, den är utformad som ett flygplan! I flygplanskroppen finns bl.a. regeringsbyggnaderna, departementen, Nationalmuseum, Nationalteatern, katedralen och TV-tornet där jag står och tar bilden. Fotot överst är taget i samma rikting som den gula modellen här under. Med ansiktet riktat mot "cockpit" där regeringsbyggnaderna finns. Flygplanets nos riktas mot den stora konstgjorda sjön "Lago do Paranoá.
Hur mycket det kostade att bygga den här staden vågar man ju inte tänka på...Massor av människor fick dock arbete och presidenten J. Kubitschek, som beslutade om bygget, blev berömd.
Den känns inte speciellt trivsam att vistas i men visst är det intressant att se den. Vilken dröm för en arkitekt att få skapa något sånt!
Brasilia finns sedan 1987 på Unescos Världsarvlista.
Här finns mera att läsa om Brasilia

6 kommentarer:

Chesney sa...

What a neat image, love the symmetrical look of it! Nice!

Nässelblom och choklad sa...

Oj så stort det verkar. Det var verkligen en perfekt bild på temat. Så otroligt stora och maffiga dina bilder är. Har själv tänkt göra mina något större än vad de är, men jag hittar aldrig tiden att sitta och fnula med det. När jag testade för en tid sedan la sig bilden ut över högermarginalen och det vill jag ju inte. Så det krävs tid och ro för att få till det. Just nu känns det inte ens som om jag hinner med min matblogg eller 365 foton heller....kanske får jag mer tid om några veckor. För övrigt gillar jag förstås alla dina bilder du lagt in på sista tiden. Den under temat "med vingar" är så häftig. Blomman och insekten har exakt samma stil - snyggt och kul! Ha en bra vecka!

Kerstin sa...

Wow, vilken härlig bild. Stan måste vara gigantisk. Kul att se så mycket gröna ytor. :)
Ha en fin dag.

annette sa...

Så fantastisk bild, och så oerhört roligt att få läsa historien om hur staden byggdes upp, är ju helt otroligt att det kunde ske på så kort tid, kul oxå att få se den nedre bilden där man verkligen ser tanken bakom bygget.

Ha det bra!

annette

Rajson sa...

Imponerande bygge och intressant läsning.
Varför byggdes staden just där?

Maria Berg sa...

Intressant, tänk dit måste jag resa en dag, kanske inte för att stanna men bara för att ha varit där- sedan vill jag definitivt in i djungeln.

Och se på alla växter, även om en del blir enformigt. Då får jag väl jaga alla insekter och djur också.

Har varit i Bolivia och gick in i Amazonen den vägen -häftigt.

Hur hamnade du där du är?

/Maria Berg