torsdag 5 mars 2009

Dag 56 - Marknad

En del av brasiliansk marknad. Här säljs torkade växter, blommor och frukter. Marknader är en del av vardagen. Varje dag slås stånd upp i olika delar av stan, ville jag så skulle jag lätt kunna handla så varje dag. Mest är det då frukt, grönsaker, fisk, blommor och snacks.
Varje söndag har den enorma "Feira de Arte e Artesanato" öppet mellan 6 - 14 längs den största gatan här i Belo Horizonte. Biltrafiken stängs av under den tiden och hundratals stånd med allt från barnkläder, skor, smycken, möbler till mat slås upp. Mycket är bara skräp men en del fynd kan man göra. Massor av gott småplock finns att äta; bl.a. grillspett, hemgjorda potatischips och tårtor.
Det är ett söndagsnöje för många att gå och strosa mellan stånden.
Tema nummer 91.

10 kommentarer:

annette sa...

Oj, oj att släppa mej lös där skulle vara farligt, finge nog ta taxi därifrån;)
Så urskön bild, man ser verkligen att dom som har stånden verkligen vill visa allt som dom har att sälja.
Du får gärna maila om detta med att ändra koder för att få lite större bilder, är ingen hejare på sådant, men jag kan ju titta på det vid tillfälle för jag tycker bilderna blir lite väl små ibland.

anesa-123@hotmail.com finns oxå på bloggen.

Ha en toppendag!

annette

Maria Berg sa...

Det låter så himla härligt att gå där och strosa.
Hur är det med brottligheten?
Känner du dig rädd när du är där eller?
I Bolivia just på en sådan markand kom dom och skar av vmin vänninas axelväska och försvann.
Jag hade själv ryggsäck bärandes på magen.

/MB
Ps. Fin och inspirerande bild och annorlunda mot grå Sverige. Tänk att även torkade blommor kan ge den värma känslan.

Olga T sa...

Förutom att du tar väldigt fina kort är det så roligt att se en helt annan kultur än vi har här i Sverige!
Alltid en glädje att besöka dina sidor:)

Kerstin sa...

Det där verkar jättemysigt. Tänk att kunna gå på en sån marknad när man känner för det. :)
Kul att få se.
Ha en fin dag.

Ninni sa...

Maria:
Det är väl det som känns lite trist med just marknaderna. Det är trångt och massor av olika människor, även såna som inte skiljer på mitt och ditt. Så man blir direkt varnad från att ta med sig värdesaker och helst inte klä sig så avvikande. På oss syns det ju ändå att vi inte är brasilianare men vi brukar inte ha kamera eller andra värdesaker med, bara lite pengar undanstoppade. Och hittills har vi klarat oss från stölder...

Karin sa...

Jösses Ninni, så många fantastiska bilder du bjuder på här också. Jag har suttit en lång stund och förlorat mig själv i din värld. :) Härlig marknadsbild med snygga brända färger.

Du frågade om iso-tal! De tre bilderna jag visar upp på bloggen är fotade med iso 200 (det lägsta på min d50). Jag testade att höja iso men då blev bilderna alldeles brusiga. Slutartiden var 25 sekunder och bländare 13.

Chesney sa...

What a cool image, I love everything that is going on here - the umbrellas and the flowers make a cool combo!

Sarah sa...

Det är så roligt att få se så mycket från Brasilien!!! Mysigt med marknader ;O)

Rajson sa...

Som ett skirt konsverk.Gillar den pastelliga tonen!

Veronica sa...

Där måste du väl trivas som fisken i vattnet!!!
Underbart mysigt ser det ut!!
=)